Rick's 666 H-D XLCH Sportster

Rick’s 666 Dirt Track Sportster

Lake Tahoe, California. Sunrise at 06.00. Perfect light. Clear blue sky. Deep blue water. Snow on top of the Mountains. Cool Bike. Photoshoot!
lake Tahoe, Californie. Perfecte lokatie voor een photoshoot.

Soms vallen de puzzelstukjes allemaal tegelijk op hun plaats. De mooiste omgeving met een diepblauw meer, wit besneeuwde bergtoppen op de achtergrond en een helderblauwe lucht bij zonsopkomst. In dat decor staat een van de rauwste, coolste bikes die je je kunt voorstellen. Rick’s 666 XLCH Sportster bij Lake Tahoe, Californië. Een prachtige photoshoot was het resultaat.

In Nevada kwam ik laatst Rick Fuller tegen, eigenaar van een souvenirshop in Incline Village, Lake Tahoe, waar ik bij toeval naar binnen liep. De XLCH had hij net gekocht en schuchter vroeg hij mijn mening erover. Het antwoord was kort, “Raw and very Cool!” We spraken af om de volgende ochtend bij zonsopgang de XLCH in Californie, bij Lake Tahoe, te fotograferen.

Al maandenlang stond de Sportster achteloos op de veranda van een huis waar Rick, die net over de grens in Californië woont, dagelijks langsreed. Al meerdere malen had hij de eigenaar benaderd of de motor te koop was, maar helaas…  Rick rijdt zijn hele leven al motor, maar had nog nooit een straatmotor gehad! Vooral cross- en enduromotoren genieten de voorkeur. Zo heeft hij een zeldzame Maico uit ’69 en een Honda 125 crosser. De XLCH was de eerste wegmotor waar hij van onder de indruk was, het rauwe, mechanische wat de motor uitstraalde bleek een onweerstaanbare aantrekkingskracht op hem uit te oefenen. Hij moest en zou die motor hebben!

Tot op een dag hij ’s ochtends weer langs de XLCH reed en het bordje ‘For Sale’ er op zag. Binnen vijf minuten was de deal gemaakt. De eerste rit was gelijk een heuglijke; het achterlicht was er al na een paar honderd meter afgetrild, de enorme herrie uit de uitlaat deed half Californië vermoeden dat er weer een aardbeving plaatsvond…. Twee politieauto’s zetten de achtervolging in en bij de aanhouding bleek ook nog eens dat er geen kenteken op zat.  Er was zóveel mis met de motor dat de police officers er nerveus van werden. Ze wisten eerlijk gezegd niet wat ze er mee aan moesten. Hij kwam er met een waarschuwing van af; lopend naar huis en nooit meer met dat ding rijden.

‘Yeah Right…’ Op slinkse wijze werd een Historic Plate, een soort oldtimer kenteken geregeld, het achterlicht gerepareerd en Rick reed weer. De Sportster XLCH uit 1972 is een 1000cc uitvoering, nog rechts geschakeld. De motor is gebouwd uit losse onderdelen die er oud en versleten uitzien maar door de bouwer eerst 100% technisch in orde zijn gemaakt. Doelbewust werd het uiterlijk versleten en oud uitziend gemaakt. De dirttrack stijl XLCH ziet er indrukwekkend uit en Rick voegde nog wat ‘attitude’ toe met het 666 racenummer op de voorvork. “To shock and provoke the people even more” lacht Rick.


Oud tractor zadel

Sportster benzinetank

Het zadel is van een oude tractor afkomstig, de benzinetank is een Sportster model. De agressieve dragbar staat op twee hoge risers, de wielen zijn spaakwielen met semi  off-road banden. Het blok is getuned en uit de homemade uitlaat komen de heftigste klappen die je oren ooit hebben opgevangen.
Trommelrem en uiterst lawaaiige homemade uitlaat

Ironhead Sportster blok uit '72



Alle ‘ouwe meuk’ waarmee Rick’s 666 is opgebouwd is zorgvuldig uitgezocht en ook de vele details passen perfect in het geheel. Lange schokdempers en de langer dan standaard voorvork zorgen voor een ruime grondspeling, onmisbaar bij off-road rijden. De linkerschokbreker dient als kentekenplaathouder met erboven een summier achterlicht.


De motor is zo basic mogelijk gemaakt, kick only, zonder spatborden en is daarom licht en handzaam. Rick rost ermee door het zand en gebruikt ‘m naast woon-werkverkeer ook om er ’s morgens vroeg mee te gaan crossen. “I always wake up at five, take my dog for a long walk and drink my coffee. Before I have to open my shop, I still have plenty of time to go for a ride!”

Rick heeft altijd off-road gereden en laat zien wat hij allemaal met de Sportster kan. En dat is heel veel!

Oud type olietank met decal uit begin 70-er jaren

Het blok is opgevoerd en levert een enorme berg vermogen. De aanbieding 'Of ik er zelf even een stuk mee wil rijden?', sla ik dan ook begrijpelijkerwijze niet af. Met twee trappen loopt de Sporty. Rauwe klappen, de koppeling gaat zwaar en met de rechtervoet wordt ie in de eerste versnelling gezet. Onderin loopt de XLCH onregelmatig en wil soms bijna afslaan. “Hot cams!” roept Rick, “open the throttle wide fuckin’ open!” Wild schuddend en heftig trillend komt de motor tot leven en gaat er ongekend snel vandoor. Wat een brute power , wat een geweld! No shit, dit is een motor die beslist niet voor watjes is. Rechtsschakelend rijd ik een stuk langs het diepblauwe water van Lake Tahoe, hier mag je zelfs nog op veel plaatsen off-road rijden. Door het zand baggerend rijdt de 666 prima, het is hard werken maar je hebt de grootste lol. Dan even de weg op die om Lake Tahoe loopt. In de hoop geen politie tegen te komen, want hoe moet ik dit, ook nog ‘s zonder papieren op zak, allemaal uitleggen? Gelukkig is het ’s morgens vroeg nog lekker rustig en rijdend op de North Lake Road, de 28, is er nauwelijks verkeer.  De motor doet z’n bijnaam eer aan en de Amerikaans-truttig rijdende automobilisten kijken inderdaad of ze de duivel zien als ik ze met een daverende herrie voorbij blaas. Je ziet ze verschrikt denken; Rick’s 666 – The Devil’s Ride…







Meer foto's van Rick's 666 H-D XLCH Ironhead Sportster op http://www.madnessphotography.nl/